ULUSLARARASI BAKALORYA ORGANİZASYONU (IBO) NEDİR?
IBO, Uluslararası Bakalorya Organizasyonunun (International Baccalaureate Organization) kısaltmasıdır. Uluslararası Bakalorya Organizasyonunun Genel Merkezi İsviçre’nin Cenevre kentinde yer almaktadır. IBO, 1968 yılından bu yana küresel anlamda güvenirliliği ve geçerliliği olan eğitim programları sunmaktadır. Dünya çapında, 160 ülkede IB Programları uygulanmaktadır.
IB MİSYONU
Uluslararası Bakalorya, kültürlerarası anlayış ve saygı ile daha iyi ve daha huzurlu bir dünya oluşturulmasına yardımcı olacak araştıran-sorgulayan, bilgili ve duyarlı genç insanlar yetiştirmeyi amaçlar.
Bu yüzden organizasyon, güçlü uluslararası eğitim programları ve zorlu değerlendirmeler geliştirmek üzere okullar, hükümetler ve uluslararası organizasyonlarla çalışır.
Bu programlar, dünyanın dört bir yanından öğrencileri, diğer insanların da farklılıklarıyla birlikte haklı olabileceğini anlayan, etkin, sevecen ve yaşam boyu öğrenmeye inanan bireyler olmaya teşvik eder.
ULUSLARARASI BAKALORYA (IB) EĞİTİMİ NEDİR?
3 ila 19 yaşları arasındaki öğrenciler için IB uluslararası eğitim programları, akademik ve kişisel zorlayıcılığı ile fark yaratır ve öğrencileri akademik çalışmalarında ve kişisel gelişimlerinde üstün başarıya ulaşmaları için teşvik eder. IB, şevk ve empati ile şekillenen yaşam boyu öğrenme arayışına ilham vermeyi hedefler.
IB, okulların zorluklara iyimserlik ve açık görüşlülük ile yaklaşan, kendi kimliklerine güven duyan, etik kararlar veren, ortak insanlığımızı başkalarıyla paylaşan, öğrendiklerini gerçek dünyada, karmaşık ve öngörülemez durumlarda uygulamaya hazır olan çok yönlü öğrenciler yetiştirmelerine yardımcı olur.
IB bunu yapmak için, tüm programlarının merkezinde yer alan dört temel ve birbiriyle ilişkili öğeyi kullanır.
- Uluslararası fikirlilik
- IB öğrenci profili
- Geniş, dengeli, kavramsal ve bağlantılı bir müfredat
- Öğretme ve öğrenmeye yaklaşımlar
IB Eğitiminin hedefinde IB Öğrenen Profilleri vardır;
- Araştıran-sorgulayan
- Bilgili
- Düşünen
- İletişim kuran
- İlkeli
- Açık görüşlü
- Duyarlı
- Riski göze alan
- Dengeli
- Dönüşümlü düşünen bireyler yetiştirmek için çalışır.
IB, güçlü bir vizyonu paylaşan, yüksek kaliteli uluslararası eğitim programları sunar. IB eğitimi: öğrenenlere odaklanır – IB'nin öğrenci merkezli programları, sağlıklı ilişkiler, etik sorumluluk ve kişisel olarak güçlükleri yenmeye odaklanan bir tutumu öne çıkarır, öğretim ve öğrenime etkili yaklaşımlar geliştirir - IB programları, öğrencilerin hem akademik hem de kişisel başarı için ihtiyaç duydukları yaklaşımları ve becerileri geliştirmelerine yardımcı olur, küresel bağlamlar içinde çalışır. IB programları, dillerin ve kültürlerin daha iyi anlaşılmasını sağlar ve tüm dünya için önemli olan fikirleri ve sorunları irdeler, geniş bir içeriği ele alır - IB programları, geniş, dengeli, kavramsal ve bağlantılı bir müfredat sunar.
Öğrenen profilinde tanımlanmış olan değerlerle ifade edildiği üzere, IB öğrenenleri araştıran-sorgulayan, bilgili, düşünen, iletişim kuran, ilkeli, açık görüşlü, duyarlı, riski göze alan, dengeli ve dönüşümlü düşünen bireyler olmak için çalışırlar. Bu özellikler, entelektüel gelişim ve akademik başarının ötesine geçen çok çeşitli insani yeterliliği ve sorumluluğu temsil eder.
IB İLK YILLAR PROGRAMI (IB PYP) NEDİR? (INTERNATIONAL BACCALAUREATE PRIMARY YEARS PROGRAMME)
IB PYP, 3-12 yaşları arasındaki öğrenciler için tasarlanmıştır. Çocukların hem sınıfta hem de dış dünyada araştıran-sorgulayan bireyler olarak gelişmelerine odaklanır. Küresel öneme sahip altı disiplinler üstü temanın yönlendirdiği, altı alandan türetilen bilgi ve becerilerin yanı sıra, sorgulamaya güçlü bir vurgu yapan disiplinler üstü becerilerin kullanılmasıyla keşfedilen bir çerçevedir.
IB İlk Yıllar Programı içerisinde tanımlanmış olan altı ders:
• Dil • Sosyal Bilgiler • Matematik • Sanat • Fen Bilimleri • Kişisel, Toplumsal Eğitim ve Beden Eğitimi
IB İlk Yıllar Programı’nın en önemli ve en ayırt edici özelliği, altı disiplinler üstü temaya sahip olmasıdır.
Bu temalar, IB Dünya Okullarına, yerel ve küresel sorunları müfredatlarına entegre etme fırsatı sunmanın yanı sıra öğrencilerin dersler kapsamında öğrenmenin sınırlarını aşarak "dışarıya açılmalarına" imkân verir.
• Kim olduğumuz
Benliğin doğasına yönelik sorgulamalar; inançlar ve değerler, kişisel, fiziksel, zihinsel, sosyal ve ruhsal sağlık; aileler, arkadaşlar, topluluklar ve kültürler dâhil olmak üzere insan ilişkileri; haklar ve sorumluluklar, insan olmanın anlamı
• Bulunduğumuz yer ve zaman
Mekân ve zaman içerisindeki yerimize yönelik sorgulamalar; kişisel geçmişler; evler ve yolculuklar, insanın icatları, keşifleri ve göçleri; yerel ve küresel açılardan bireylerin ve medeniyetlerin arasındaki ilişkiler ve bağlantılar
• Kendimizi ifade etme yollarımız
Fikirleri, duyguları, doğayı, kültürü, inançları ve değerleri nasıl keşfedip ifade ettiğimize dair sorgulamalar; yaratıcılığımıza dair dönüşümlü düşünme, yaratıcılığımızı artırma ve keyfini sürme yollarımız; estetik anlayışımız
• Dünyanın işleyişi
Doğal dünyaya ve yasalarına dair sorgulamalar, doğal dünya (fiziksel ve biyolojik) ve insan toplulukları arasındaki etkileşim; insanların bilimsel ilkelere yönelik anlayışları ve bunları kullanış şekilleri; bilimsel ve teknolojik gelişmelerin toplum ve çevre üzerindeki etkisi.
Tükenecek kaynakları diğer insanlar ve canlılarla paylaşma mücadelesinde haklar ve sorumluluklara dair sorgulamalar; topluluklar ve toplulukların içindeki ve aralarındaki ilişkiler; eşit fırsatlara erişim, barış ve çatışma çözümleri.
Her bir tema her yıl tüm öğrenciler tarafından işlenir. (3 ila 5 yaşları arasındaki öğrenciler her yıl dört tema işler.)
Bu disiplinler ötesi temalar, öğretmenlerin okullar tarafından belirlenen ve öğrencilerin büyük ölçüde katılımını gerektiren önemli fikirlere yönelik bir sorgulama-araştırma programı geliştirmelerinde yardımcı olur. Bu sorgulamalar önemlidir, derinlemesinedir ve genelde birkaç hafta sürer.
Bu fikirler okulun ötesindeki dünyayla ilgili olduğundan, öğrenciler bunların gerçek dünyayla bağlantısını görürler ve bunlarla ilgilenir ve sorunları çözmeye çalışırlar. Bu şekilde öğrenen öğrenciler, öğrenenler olarak rolleri ve sorumlulukları hakkında dönüşümlü düşünmeye başlarlar ve eğitimlerine etkin şekilde yoğunlaşırlar. Tüm öğrenciler bir sorgulama ünitesinin onları önemli bir fikre dair derinlemesine araştırma yapmaya ittiğini fark edecekler ve öğretmen de onların fikri ne kadar iyi anladığına dair kanıt toplayacaktır. Kendi kendilerine ve gruplar hâlinde olmak üzere öğrenme sırasında onlar için en faydalı olacak şekilde çalışabilmeyi bekleyecekler.
IB PYP Sergisi
Sergi, tüm öğrenciler açısından PYP’nin önemli bir parçasıdır. Programın son yılında öğrenciler, gerçek yaşamla ilgili sorunları belirlemelerini, araştırmalarını ve çözümler üretmelerini sağlayan ortaklaşa yürüttükleri, disiplinler ötesi bir sorgulama sürecine girerler. PYP’nin doruk noktasındaki deneyim olan Sergi, öğrencilerin kendi öğrenimlerine ilişkin bağımsız ve sorumlulukla hareket edebildiklerini göstermeleri için heyecan verici bir fırsat sunar.
Neden IB İlk Yıllar Programı?
- PYP öğrencileri akademik, sosyal ve duygusal esenliğini sağlamayı amaçlar
- PYP öğrencileri bağımsızlıklarını geliştirmeye ve kendi öğrenimleri için sorumluluk almaya teşvik eder
- PYP öğrencilerin dünyayı anlama ve onunla uyum içerisinde olma çabalarını destekler
- PYP öğrencilerin, üzerine uluslararası bilincin gelişip zenginleşeceği bir temel oluşturacak kişisel değerler edinmelerine yardımcı olur.
- PYP öğrencileri yedi yaşından itibaren birden fazla dil öğrenme fırsatına sahiptir.
PYP, ulusal ve yerel müfredatların çoğunun gerekliliklerine uyum sağlayacak şekilde esnektir ve öğrencilerin IB Orta Yıllar Programı’na en iyi şekilde hazırlanabilmelerini sağlar.
Daha detaylı bilgi için IBO’nun resmî sitesine aşağıdaki linklerden ulaşmak mümkündür.
video: https://www.ibo.org/en/digital-toolkit/
website: https://www.ibo.org/
ULUSLARARASI BAKALORYA ORTA YILLAR PROGRAMI (IB MYP) / (INTERNATIONAL BACCALAUREATE MIDDLE YEARS PROGRAMME)
MYP, 11 ila 16 yaşları arasındaki öğrenciler için tasarlanmıştır. Öğrencileri yaratıcı, eleştirel ve dönüşümlü düşünenler olmaya teşvik eden bir öğrenim programı sunar. MYP, öğrencileri geleneksel ders disiplinlerindeki çalışmaları ile gerçek dünya arasında bağlantılar kurmaya teşvik ederek, entelektüel gelişime vurgu yapar. Geleceğin küresel liderleri olacak gençler için temel vasıflar olan iletişim, kültürlerarası anlayış ve küresel sorunlarla ilgilenme becerilerini geliştirir.
MÜFREDAT
MYP, sekiz ders grubundan oluşur: dil edinimi, dil ve edebiyat, bireyler ve toplumlar, fen bilimleri, matematik, sanat, beden eğitimi ve sağlık eğitimi ve tasarım. Öğrenciler her eğitim yılı içerisinde ders grubu başına en az 50 saat eğitim görürler. 4. ve 5. yıllarda öğrenciler, sekiz ders grubu arasından seçebilirler ve bu da büyük bir esneklik sunar.
IB MYP; küresel topluma uygun, farklı bir yaklaşımdır. MYP, öğrencilerin kendilerini anlamalarına ve gelişmekte olan benlik algılarını ve topluluk içerisindeki sorumluluklarını geliştirmelerine yardımcı olmayı hedefler.
IB MYP TEMEL UNSURLARI
Bağlam içerisinde öğretim ve öğrenim.
Öğrenciler, en iyi bir bağlam içinde ve öğrenim deneyimleri, yaşamlarıyla ve deneyimledikleri dünyayla ilintili olduğunda öğrenirler. MYP öğrencileri, küresel bağlamları kullanarak insan kimliğini, küresel sorunları ve uluslararası bilince sahip olmanın anlamını keşfederler.
Kavramsal anlayış. Kavramlar, büyük fikirler olup belirli disiplinlerle ve farklı derslerle bağlantılılıdır. MYP öğrencileri kavramları, kişisel, yerel ve küresel öneme sahip sorunları ve fikirleri irdelemede ve bilgiyi bütünsel olarak incelemede araç olarak kullanırlar.
Öğrenme yaklaşımları (ATL)
Tüm MYP ders gruplarını birleştiren öğrenme yaklaşımları, bağımsız öğrenmenin temelini oluşturur ve öğrencileri aşina olmadıkları ortamlarda var olan bilgilerini kullanmaya teşvik eder. Bu becerilerin geliştirilmesi ve uygulanması, öğrencilerin nasıl öğreneceklerini öğrenmelerine yardımcı olur.
Eylem olarak hizmet (toplum hizmeti)
Eylem (yaparak ve deneyimleyerek öğrenme) ve hizmet, her zaman için IB topluluğunun ortak değerlerinden olmuştur. Öğrenciler, sınıfta ve sınıf dışında öğrendiklerini uygularken eyleme geçerler. IB öğrenenleri, toplumun hizmet odaklı, duyarlı bireyleri olarak, başkalarının yaşamlarında ve çevre üzerinde olumlu bir fark yaratmaya çabalarlar. Eylem olarak hizmet, özellikle MYP toplum projesi kapsamında programın ayrılmaz bir parçasıdır.
Dil ve kimlik
MYP öğrencilerinin en az iki dil öğrenmesi zorunludur. Çeşitli şekillerde iletişim kurmayı öğrenmek, kültürlerarası bir anlayış geliştirmek ve kendi kişiliklerinin onaylanması bakımından çok önem arz eder.
IB MYP PROJELERİ
MYP projeleri, öğrencilerin MYP'de öğrendiklerini ortaya koymalarına fırsat verir. MYP'nin 5. yılında tüm öğrencilerin kişisel projeyi tamamlamaları gerekmektedir.
Toplum projesi öğrencileri etkinlik olarak topluma bir hizmet sunarken hak ve sorumluluklarını keşfetmeleri konusunda cesaretlendirir. Öğrenciler toplum projesini bireysel olarak veya küçük gruplar hâlinde tamamlayabilirler.
Her öğrenci bağımsız olarak bir kişisel proje geliştirir, böylece, bağımsız çalışma yapabilme becerilerinin değerlendirileceği, tam anlamıyla kişisel ve yaratıcı bir çalışma ortaya koymuş olurlar.
MYP'DE DEĞERLENDİRME:
Dünya çapında tutarlı şekilde uygulanan zorlayıcı kriterler MYP değerlendirme standartları dünyanın her yerinde aynı şekilde uygulanır. IB programlarının güçlü ününü devam ettirmek amacıyla IB MYP değerlendirme modeli, kriter bazlı olarak oluşturulmuştur. Öğretmenler, öğrencilerin IB'nın hedeflerine uygun başarıyı sergileyebilmeleri için değerlendirme çalışmalarını farklı ve geçerli çalışmalar şeklinde oluştururlar. Çalışmalar, diğer öğrencilerin çalışmalarıyla karşılaştırılarak değil, belirlenmiş kriterlere göre değerlendirilir.
İyi bir müfredat, öğrencilerin çok sayıda beceri geliştirmesini sağlar. Tipik MYP değerlendirme çalışmaları arasında, açık uçlu, problem çözme faaliyetleri, araştırma ödevleri, münazaralar, testler, sınavlar, uygulamalı deneyler, analiz ve dönüşümlü düşünme bulunmaktadır. MYP değerlendirmesi, IB tarafından belirlenmiş kriterlere göre öğretmenler tarafından yapılır.
MYP e-Değerlendirme, sınavlardan ve derslerde yapılan çalışmalardan oluşan dengeli ve seviyeye uygun güçlükte bir modeldir
Bu inovatif değerlendirmeler, kavramsal anlayışın yanı sıra karmaşık ve alışık olunmayan durumlarda bilgiyi uygulayabilme becerisine odaklanır. Bunlar öğrencinin MYP başarısının sağlam ve güvenilir şekilde değerlendirilmesini sağlar.
Neden IB Orta Yıllar Programı?
- Öğrencilerin entelektüel, sosyal, duygusal ve fiziksel esenliğine bütünsel bir yaklaşımı vardır,
- Öğrencilerin karmaşıklıkları yönetebilmeleri ve geleceğe yönelik eylemlerinde sorumluluk almaları için ihtiyaç duydukları bilgileri, tutumları ve becerileri geliştirme fırsatlarını sunar;
- Sekiz ders grubunda çalışmalarının hem genişliği hem de derinliği olmasını sağlar,
- Öğrencilerin kendi ve başkalarının kültürlerini daha iyi anlayabilmeleri için en az iki dil (eğitim dili ve seçecekleri ek bir dil) öğrenilmesini zorunlu tutar,
- Öğrencilerin toplum hizmetine katılabilmelerini sağlar. Öğrencilerin ileri düzey eğitim hayatlarına, çalışma hayatına ve yaşam boyu öğrenime hazırlanmalarına yardımcı olur.
IB MYP, genel olarak öğrencilere bütünsel bir eğitim deneyimi sunmayı amaçlayan bir programdır. Bu programı uygulayan okullar genellikle uluslararası bir perspektife sahiptirler ve öğrencilere küresel dünyada başarılı olabilmeleri için gerekli becerileri kazandırmayı hedeflerler.
MYP, ulusal ve yerel müfredatların çoğunun gerekliliklerinin yerine getirilebilmesini sağlayabilecek kadar esnektir. IB İlk Yıllar Programı'nda (PYP) geliştirilmiş olan bilgilerin, becerilerin ve tutumların geliştirilmeye devamını sağlar ve öğrencileri IB Diploma Programi (DP) ve IB Kariyer Odaklı Programda (CP) başarılı olacak şekilde hazırlar.
Daha detaylı bilgi için IBO’nun resmî sitesine aşağıdaki linklerden ulaşmak mümkündür.
Link video | link website | Link to blog |
ULUSLARARASI BAKALORYA DİPLOMA PROGRAMI (IB DP) NEDİR? (INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA PROGRAMME)
IB Diploma Programı (DP), 16 ila 19 yaşları arasındaki öğrencileri üniversitede ve sonrasındaki yaşamlarında başarılı olmaları için hazırlayan, final sınavlarının bulunduğu, akademik olarak zorlayıcı ve dengeli bir eğitim programıdır. Öğrencilerin entelektüel, sosyal, duygusal ve fiziksel esenliğini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Program, dünyanın önde gelen üniversitelerinden takdir ve saygı görmektedir.
MÜFREDAT
IB Diploma Programı öğrencilerinin, beş grubun her birinden (1 – 5 arası) bir ders seçmeleri gerekir; böylece en iyi oldukları dilde, ek dillerde, sosyal bilimlerde ve deneysel fen bilimlerinde ve matematikte bilgi ve anlayış derinliği kazanırlar. Öğrencilerin ayrıca 6. gruptan bir sanat dersi veya 1. ile 5. grup arasından ikinci bir ders seçmeleri gerekir.
DP dersleri daha yüksek seviyede veya standart seviyede alınabilir. Daha yüksek seviyede en az üç, en fazla dört ders alınır; öte yandan diğer dersler standart seviyede alınır. Öğrenciler dersleri İngilizce olarak alır ve sınavlara bu dilde girerler.
Diploma Programı, belirli bir disipline ait veya disiplinler arası çalışmalara ek olarak, öğrencilerin eğitim deneyimini genişleten ve onları bilgi ve becerilerini uygulamaya sevk eden üç temel ögeye sahiptir.
DİPLOMA PROGRAMI TEMELİ
- Uzun deneme (EE) öğrencilerin çalışmakta oldukları DP derslerinden birine dair bir sorunun derinlemesine incelenmesiyle bağımsız çalışma yapmasını sağlar. Küresel Çalışmalar uzun deneme seçeneği, öğrencilerin en az iki DP dersinin bakış açısıyla inceleyecekleri ve küresel öneme sahip bir konuya odaklanmalarına olanak sağlar.
- Bilgi teorisi (TOK) akademik disiplinleri bir araya getiren öğrenime, kapsamlı bir yaklaşım getirir. Eleştirel düşünmeye ilişkin bu derste öğrenciler, bilmenin doğasını anlamaya çalışır ve bir insan yapısı olarak bilgiye ilişkin anlayışlarını derinleştirirler.
- Yaratıcılık, Activite, Hizmet (CAS) Diploma Programı boyunca öğrencilerin akademik çalışmalarının yanı sıra, bir grup etkinliğe katılmasını içerir. Yaratıcılık, öğrencileri sanat ve yaratıcı düşünme ile iç içe olmaya teşvik eder. Eylem, fiziksel aktivite aracılığıyla sağlıklı bir yaşam tarzı geliştirmeyi sağlamaya yöneliktir. Topluma hizmet, akademik değeri olan yeni bir öğrenme tarzına aracılık eder. CAS’ın üç öğrenme alanı, deneysel öğrenme sayesinde öğrencilerin kişisel ve kişiler arası gelişimlerini destekler ve kendilerini keşfetmelerine olanak sağlar.
DEĞERLENDİRME
Öğrenciler, programın sonunda haricî IB sınav uzmanları tarafından notlandırılan yazılı sınava girerler. Öğrenciler aynı zamanda okulda değerlendirme çalışmaları yaparlar; bu çalışmalar ya önce öğretmenler tarafından notlandırılır, sonrasında da haricî moderatörlere gönderilir, ya da doğrudan haricî sınav uzmanlarına gönderilir.
Her bir ders için verilen notlar 1 (en düşük) ila 7 (en yüksek) arasında değişir. Öğrenciler ayrıca bilgi teorisi ve uzun denemeden aldıkları toplam sonuçları için üç ek puana kadar alabilirler. Tüm program içerisinde belirli minimum performans seviyelerine ulaşmış ve yaratıcılık, eylem ve hizmet gerekliliklerine yeterli katılımda bulunmuş olmalarına bağlı olarak en az 24 puan alan öğrencilere diploma verilir. Bir Diploma Programı öğrencisinin alabileceği en yüksek toplam puan 45’tir.
Değerlendirme, kriterlere bağlıdır; bu da, öğrenci performansının aynı sınavlara giren diğer öğrencilerin performansından ziyade, her bir ders müfredatının hedeflerine ve amaçlarına dayalı olarak önceden belirlenmiş olan değerlendirme kriterlerine göre ölçülmesi anlamına gelir. Öğrencilerin aldığı puan dağılımı istatistiksel olarak sabit kalmaktadır ve üniversiteler Diploma Programındaki değerlendirme uygulamalarının disiplinine ve tutarlılığına önem verir.
Neden IB Diploma Programı?
Uluslararası Tanınırlık: IB DP, dünya genelinde birçok ülkede tanınan ve kabul edilen bir diplomadır. Bu, öğrencilere uluslararası düzeyde yükseköğretime başvururken avantaj sağlar.
Geniş Müfredat: IB DP, öğrencilere geniş bir müfredat sunar. Dil, fen bilimleri, sosyal bilimler, matematik ve sanat gibi birçok alanda ders seçenekleri vardır. Bu, öğrencilere genel bir eğitim sunar ve çeşitli beceri ve bilgileri geliştirmelerine olanak tanır.
Eleştirel Düşünme ve Bağımsızlık: IB DP, öğrencilere eleştirel düşünme becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, kendi görüşlerini oluşturmak, problem çözmek ve eleştirel bir bakış açısı geliştirmek konusunda teşvik edilir.
Uygulamalı Öğrenme: IB DP, öğrencilere teorik bilgilerin yanı sıra uygulamalı beceriler kazandırmayı hedefler. Bu, öğrencilerin öğrendikleri bilgileri gerçek dünya durumlarına uygulama yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur.
Çeşitli Değerlendirme Yöntemleri: IB DP, sadece sınavlara dayalı değil, aynı zamanda öğrencilerin performansını proje çalışmaları, sunumlar ve yazılı ödevler gibi çeşitli yöntemlerle değerlendiren bir sistemdir. Bu, öğrencilerin farklı beceri ve yeteneklerini göstermelerine fırsat tanır.
Uluslararası Duyarlılık: IB DP, kültürlerarası anlayışı ve küresel sorunlara duyarlılığı teşvik eder. Öğrencilere farklı kültürlerden gelen insanlarla etkileşimde bulunma ve dünya genelindeki sorunlara çözüm arama fırsatı verir.
Yaratıcılık ve Sanat: Sanat ve yaratıcılık, IB DP müfredatının önemli bir parçasını oluşturur. Bu, öğrencilere sanatsal ifade ve yaratıcılık konusunda fırsatlar sunar.
Diploma Programı, öğrencileri hızla evrilen ve gitgide daha küreselleşen topluma etkili şekilde katılmaları için:
- Onları fiziksel, entelektüel, duygusal ve etik açıdan geliştirecek,
- Altı ders grubundan dersler alarak bilgi ve anlayış genişliği ve derinliği kazanmalarını sağlayacak,
- Kendilerini yüksek eğitime hazırlayacak olan öğrenmeye dair becerileri ve olumlu tutumları geliştirmelerini sağlayacak,
- En az iki dil öğrenerek kendi kültürleri de dâhil olmak üzere tüm kültürlere yönelik anlayışlarını geliştirmelerini sağlayacak,
- Geleneksel akademik disiplinlerle bağlantılar kurmalarını ve programdaki eşsiz bilgi teorisi dersi sayesinde bilginin doğasını keşfetmelerini sağlayacak,
- Uzun denemede bir ya da daha fazla akademik disiplinin bakış açısıyla ilgilendikleri alana dair derin araştırma yapmalarına olanak sağlayacak,
- Yaratıcılık, Eylem ve Hizmet aracılığıyla kişisel ve kişiler arası gelişimlerini destekleyecek şekilde hazırlar.
IB DP, geniş bir müfredat, eleştirel düşünme becerileri, uygulamalı öğrenme ve uluslararası tanınırlık gibi avantajlar sunarak öğrencilere kapsamlı bir eğitim deneyimi sunmaktadır. IB Diploması üniversite kabullerinde öncelik ve aldıkları yüksek seviye derslerin kredi olarak sayılması gibi avantajlar sayesinde öncelikle tercih edilen güvenilirliği ve saygınlığı olan bir lise diplomasıdır. IB DP mezunu olmak öğrencilere genel olarak daha kapsamlı bir eğitim ve gelecekteki kariyerleri için sağlam bir temel sağlama potansiyeli taşımaktadır.
Daha detaylı bilgi için IBO’nun resmî sitesine aşağıdaki linklerden ulaşmak mümkündür.
Link video | link web site | Link blog |
ULUSLARARASI BAKALORYA KARİYER ODAKLI PROGRAM (IB CP) NEDİR? (INTERNATIONAL BACCALAUREATE CAREER-RELATED PROGRAMME)
IB Kariyer Odaklı Program (IB CP), lisenin son iki yılında kariyer odaklı bir eğitim almak isteyen öğrenciler için tasarlanmıştır.
Öğrencilerin ilerideki eğitim çalışmalarını desteklemek üzere mükemmel bir temel oluşturmanın yanı sıra işlerinde başarı elde etmeleri için onları hazırlar.
IB CP EĞİTİM ÇERÇEVESİ
IB CP, üç ögeden oluşur:
1.IB Diploma Programı’ndaki (DP) akademik dersler—Öğrenciler, ders gruplarının herhangi birinden en az iki DP dersini tamamlar: dil ve edebiyat dersleri, dil kazanımı, bireyler ve toplumlar, fen bilimleri, matematik ve sanat. IB CP öğrencileri, kariyer odaklı çalışmalarıyla ilgili olan IB DP derslerini seçmelidir. IB DP dersleri, IB CP’nin kuramsal temellerini ve akademik disiplinini sunarak daha da ileriye taşır.
IB CP öğrencileri, IB Dünya Okulları tarafından sunulan, yetkilendirilmiş çevrimiçi IB DP derslerine kaydolma seçeneğine sahiptir.
2.CP’nin temel bileşenleri—Öğrenciler, yaşam boyu öğrenim için gereken entelektüel alışkanlıkların yanı sıra, kişisel vasıflar ve profesyonel beceriler geliştirirler. IB CP temel bileşenleri, IB DP dersleri ve kariyer odaklı çalışmalara bir bağlam sağlar ve çerçevenin tüm yönlerini bir araya getirir.
Kişisel ve profesyonel beceriler dersi, sorumluluk duygusu, pratik problem çözme becerisi, iyi entelektüel alışkanlıklar, etik anlayışı, azim, beceriklilik, kimlikleri anlama ve modern dünyanın karmaşıklığına yönelik bir bakış açısı ve anlayış geliştirilmesini amaçlar. Yüksek eğitim, iş yeri ve toplumda başarılı şekilde ilerlemek için gereken becerilerin geliştirilmesine vurgu yapılmaktadır.
Hizmet öğrenimi, tanımlanmış bir topluluk ihtiyacının karşılanmasına yönelik pratik bilgi ve beceri uygulamasıdır. Hizmet sayesinde öğrenciler, karar verme, problem çözme, inisiyatif kullanma, eylemleri için sorumluluk üstlenme ve hesap verebilirlik gibi gerçek yaşam durumlarının söz konusu olduğu kişisel ve sosyal becerileri geliştirir ve uygularlar.
Dil gelişimi, tüm IB CP öğrencilerinin ikinci bir dil öğrenimine erişim kurmalarını ve dile ekspoze olmalarını sağlar. İkinci bir dil öğrenme fırsatı, IB eğitiminin başlıca ilkesidir ve öğrencilerin dünyayı daha geniş bir şekilde anlamalarını sağlar. Öğrenciler, ihtiyaçlarına, geçmişlerine ve bağlamlarına uygun bir dil öğrenmeye başlamaya veya mevcut dil eğitimlerini ilerletmeye teşvik edilirler. Öğrencilerin sözlü, görsel ve yazılı dil ve iletişim becerilerini geliştirir.
Dönüşümlü düşünme projesi, uzun bir zaman zarfı içerisinde üretilen ve programın sonuna doğru teslim edilen ayrıntılı bir çalışmadır. Dönüşümlü düşünme projesi sayesinde öğrenciler, kariyer odaklı çalışmalarıyla ilgili bir etik ikilemi belirler, analiz eder, tartışır ve değerlendirirler. Bu çalışma, öğrencilerin kişisel sorgulama, entelektüel keşif, yaratıcılık, eylem ve dönüşümlü düşünme gibi deneyimler yaşamalarını ve güçlü düşünme, araştırma ve iletişim becerileri geliştirmelerini teşvik eder.
3.Kariyer odaklı çalışmalar—Öğrenciler, kendilerinin yüksek öğrenime, stajyerliğe veya ilgi duydukları alanda bir pozisyona hazırlanmaları için tasarlamış olan öğrenime yönelik pratik, gerçek dünyaya uygun yaklaşımları edinirler.
Neden IB Kariyer Odaklı Program?
- Yaşamlarında seçtikleri eğitim ve kariyer yolunu izlemelerini,
- Akademik konuları kişisel ve profesyonel ilgi alanları ve becerileriyle birleştirmelerini,
- Topluluklarında olumlu bir fark yaratacak bir öğrenim görmelerini,
- Eleştirel ve yaratıcı düşünmelerini,
- Çeşitli durumlarda açık ve etkili şekilde iletişim kurmalarını,
- Bağımsız olarak ve diğer insanlarla iş birliği hâlinde etkili şekilde çalışmalarını,
- Yeni bakış açılarını ve diğer görüşleri dikkate almalarını,
- Daha fazla öz güven ve öz farkındalık geliştirmelerini,
- Yüksek düzeyde beceriklilik, esneklik ve zihinsel çeviklik ortaya koymalarını,
- Uluslararası bilince ve küresel farkındalığa sahip olmalarını,
- Bilgilerini gerçek dünya senaryolarına ve durumlarına uygulamalarını sağlar.
IB CP, esnek müfredat, dil edinimi, mesleki beceri, kariyer odaklı farkındalık, eleştirel düşünme becerileri, uygulamalı öğrenme ve uluslararası tanınırlık gibi avantajlar sunarak öğrencilere yetilerini güçlendirecek bir eğitim ve mesleki deneyimi sunmaktadır. IB Diploması üniversite kabullerinde öncelik ve aldıkları yüksek seviye derslerin kredi olarak sayılması gibi avantajlar sayesinde öncelikle tercih edilen güvenilirliği ve saygınlığı olan bir lise diplomasıdır. IB CP mezunu olmak öğrencilere genel olarak daha kapsamlı bir eğitim ve gelecekteki kariyerleri için sağlam bir temel sağlama potansiyeli taşımaktadır.
Daha detaylı bilgi için IBO’nun resmî sitesine aşağıdaki linklerden ulaşmak mümkündür.
Link video | link web site | Link blog |